Coya DELEVİBu metin, ağırlıklı olarak, “ŞALOM” Gazetesi ve çeşitli etkinlikleriyle ilgilidir. Ayrıca, gazetemizle alakalı bazı anılarımı, araştırmalarımı, gözlemlerimi ifade etme ve bir, iki değerli imzaya ait alıntılara da yer verme olanağını bulacağımı düşünüyorum.
Yusuf BESALEL
Beş Kitap: ara verilmeksizin, dünyanın yaratılışını tasvir eden öyküsel bir anlatımla başlar. (ata) peygamberlerin tarihini, Sinayda Yasanın verilişini ve Yisraeloğullarının Kenaana girmeden evvel Moenin ölümüne dek olanları anlatır. Tora, Ezra ve Nehemya zamanlarından itibaren, daha fazla elden ele dolaşması ile birliket; işlevsel uygulama kolaylığı açısından beş tomara anakledildi. Bundan böyle bu çalışma. beş ciltli kitpa (İbranicede: Hamişa Humşe Tora Toranın beşlisi) olarak tanımmaya başlandı. Dahasonra Yahudiler arasındaki popüler tanımlama Humaş oldu. Bunun da Yunancadaki ve İngilizcedeki karşığılı. Pentaköktür...
Bu beş kitabın İbranicedeki isimleri olan Bereşit, Şemot, Va- Yikra, Bamidbar ve Devarim; her kitabın başında bulunan ilk kelimelerden veya her kitabın ilk anlam taşıyan sözcüğünden gelmektedir. Buna karşılık örneğin İngilizcedeki bu kitaplara atfedilen başlıklar ise Yunancaya ve Latinceye yapılan çevirilerden alınmış olup, her kitabın ana temasını veya kapsamanı yansıtmaktadır. Bu başlıklar da, ilk Rabinik bölümü iki alt bölüme ayırmaktadır. Neviime dahil İlk Peygamberler adı; Yeoşua, Hakimler, Samuel (I. ve II.) ve Krallar (I. ve II.) ile ilgili anlatı tarzında ve tarihsel nitelikli çalışmaları tarif etmektedir. Bunlar, Toranın bir devamını oluşturur ve bunu Toranın bitim noktasından yakalar. Yeoşua, Hakimler ve Samuel Kitapları; Yisraeloğullarının tarihini Kenaanın fethinden itibaren izleyerek, bunu Hakimler döneminde sürdürür ve Şaul ve David dönemlerinde monarşinin oluşturulmasına dek götürür. Krallar Kitabı ise: Yisrael ve Yeuda devletlerinin tarihçesini, Yeruşalayimin M.Ö. 586da elden çıkışına dek sürdürür. Anlatılar, bir kitabı diğerine bağlayabilecek tarzda neşredilmiş olup, sonuçta açık bir kronolojik dizin izleyen ve devamlılık arzeden bir edebi çalışma ortaya çıkar. Bunların dört kitaba ayrıştırılması ise, daha sonraki bir gelişmenin ürünü olabilir.
2. Peygamberler (Neviim): Peygamberler tanımlaması, çeşitli şekillerde açıklanmıştır. Bu kitapların yazarları geleneksel olarak peygamberlerin kendileri olarak kabul edilmiştir: Yeoşua, kendi adını taşıyan kitabı yazmıştır... Samuel, kendi adını taşıyan kitabı ve Hakimler Kitabını yazmıştır.. Yermiyau kendi adını taşıyan kitabı ve Krallar Kitabını yazmıştır (Bava Batra, 14 b). Başka bir açıklamaysa şöyledir: Peygamberler (örneğin: Samuel, Eliyau, Elişa, İşaya). İlk Peygamberler (veya klasik peygamberler öncesinde ile ilgili anlatılarda merkezi bir rol üstlenirler. Bu da peygamberlerle ilgili öğreti açısından Yisraeloğullarının tarihçesinin esas itibarı ile bir yorumundan ibarettir. Kutsal Kitapın ikinci bölümü Daha Sonraki Peyamberler: İşaya, Yermiyau, Yehezkel ve oniki Küçük Peygamberler (Aramicede tere Asar Oniki): Oşea, Yoel, Amos, Obadia, Yona, Miha, Nahum, Habakuk, Tsefanya, Hagay, Zeherya ve Malahiden ibarettir.
Bu M.Ö.8. yüzyıldan M.Ö.5. yüzyılı dek uzanan çalışmaların biraraya getirilmesidir. Başka bir deyimle, Yisrael ve Yeuda monarşilerinin son zamanlarından Babil Sürgününe ve İkinci Tapınak döneminin başlarına dek süren zaman dilimini kapsar. Küçük Peygamberler terimi kitapların uzunluğuna bir atıftır ve bu peygamberlerin göreceli ifade etmez. Bu kısa kitaplar, biraraya getirilerek ve hepsi bir arada bir tomarda toplanmak suretiyle, muhfazaları güvenceye alınmıştır. Böylece bunlar, onikiden ziyade bir kitap olarak addedilmişlerdir.
Özgün peygambersel deyişleri edebi (genellikle şiirsel)bir tarzda korumalarının yanısıra, bu kitapların bir kısmı: peygamberlerin yaşam ve etkinliklerine ait biografya türü ve tarihsel malzemeyi, peygamberlerin öğretilerini ve topluma seslenişlerini de ihtiva ederler. İlk üç kitabın sırası, birçok el yazmasında olduğu gibi kronolojik bir dizine oturmuştur. Ancak bazı kaynakçalar, bu düzenden birtakım nedenlerden ötürü sapma gösterirler (örneğin Bava Batra, 14 b). Küçük Peygamberler ise, daima bu külliyatın sonuna yerleştirilmişlerdir. Bazı peygamberlerin İşayadan evvel gelmiş olmasına karşın, bu düzen korunmuştur.
devam edecek....
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III Yusuf Besalel